امین الله tag:http://aminalah.mihanblog.com 2019-09-19T10:34:23+01:00 mihanblog.com میلاد امیر الامومنین علی علیه السلام مبارک باد 2014-05-13T06:30:00+01:00 2014-05-13T06:30:00+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/182 محمدرضا غلامعلی از نامه هاى  حضرت علی علیه السلام   به عثمان بن حُنَیف انصارى، كارگزارش در بصره، وقتى به آن حضرت خبر رسید که عثمان  را به مهمانى دعوت كرده اند و او به آنجا رفته ****** اما بعد، اى پسر حنیف، به من خبر رسیده كه مردى از جوانان اهل بصرهتو را به مهمانى خوانده و تو هم به آن مهمانى شتافته اى، با غذاهاى رنگارنگ، و ظرفهایى پر از طعامكه به سویت آورده مى شده پذیراییت كرده اند;  خیال نمى كردم مهمان شدن به سفره قومى را قبول كنى كهمحتاجشان را به جفا مى رانند، و توانگرشان

افسران - پوستر میلاد علی ابن ابیطالب علیه السلام

از نامه هاى  حضرت علی علیه السلام  

به عثمان بن حُنَیف انصارى، كارگزارش در بصره، وقتى به آن حضرت

خبر رسید که عثمان  را به مهمانى دعوت كرده اند و او به آنجا رفته

******

اما بعد، اى پسر حنیف، به من خبر رسیده كه مردى از جوانان اهل بصره
تو را به مهمانى خوانده و تو هم به آن مهمانى شتافته اى، با غذاهاى رنگارنگ، و ظرفهایى پر از طعام
كه به سویت آورده مى شده پذیراییت كرده اند;

 خیال نمى كردم مهمان شدن به سفره قومى را قبول كنى كه
محتاجشان را به جفا مى رانند، و توانگرشان را به مهمانى مى خوانند!

فَانْظُرْ اِلى ما تَقْضَمُهُ مِنْ هذَا

به لقمه اى كه آن را در دندان مى گذارى دقت كن

فَمَا اشْتَبَهَ عَلَیْكَ عِلْمُهُ فَالْفِظْهُ،

 لقمه اى را كه حلال و حرامش بر تو روشن نیست بیرون افكن،

وَ ما اَیْقَنْتَ بِطیبِ وَجْهِهِ فَـنَــلْ مِـنْــهُ.
و آنچه را مى دانى از راه هاى حلال به دست آمده بخور
.
اَلا وَ اِنَّ لِكُلِّ مَأْمُوم اِماماً یَقْتَدى بِهِ، وَ یَسْتَضىءُ بِنُورِ عِلْمِهِ
.
آگاه باش هر مامومی امام و پیشوائی دارد که به او اقتدا می کند ، و از نور علمش بهره مى گیرد.

اَلا وَ اِنَّ اِمامَكُمْ قَدِ اكْتَفى مِنْ دُنیاهُ بِطِمْرَیْهِ، وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیْهِ.
آگاه باش امام شما از تمام دنیایش به دو جامه كهنه، و از خوراكش به دو قرص نان قناعت نموده
.
اَلا وَ اِنَّكُمْ لاتَقْدِرُونَ عَلى ذلِكَ،

آگاه باش شما توانائی آنرا ندارید که  این چنین باشید ، (ومانند من زندگی کنید)
وَلكِنْ اَعینُونى بِوَرَع وَ اجْتِهاد،وَ عِفَّة وَ سَداد.
ولى مرا با ورع و كوشش در عبادت و پاكدامنى و درستى یارى كنید.

نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۴۵

]]>
میلاد ابن الرضا، محمد بن علی الجواد علیهما السلام مبارک 2014-05-10T09:42:15+01:00 2014-05-10T09:42:15+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/181 محمدرضا غلامعلی ابو تراب عبد الله موسی رویانی از حضرت عبد العظیم حسنی روایت كرده كه فرمود : بر امام جواد ( علیه السلام ) وارد شدم خواستم درباره قائم ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) از او بپرسم كه آیا مهدی اوست یا دیگری ، حضرت ابتداء لب به سخن گشود وبه من فرمود : یا أبا قاسم ، إن القائم منا هو المهدی الذی یجب أن ینتظر فی غیبته ، ویطاع فی ظهوره ، هو الثالث من ولدی . والذی بعث محمدا صلی الله علیه وآله بالنبوة وخصنا بالإمامة ، إنه لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول الله ذلك الیوم حتی یخرج فیه ، فیملأ الأرض ق

ابو تراب عبد الله موسی رویانی از حضرت عبد العظیم حسنی روایت كرده كه فرمود : بر امام جواد ( علیه السلام ) وارد شدم خواستم درباره قائم ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) از او بپرسم كه آیا مهدی اوست یا دیگری ، حضرت ابتداء لب به سخن گشود وبه من فرمود :

یا أبا قاسم ، إن القائم منا هو المهدی الذی یجب أن ینتظر فی غیبته ، ویطاع فی ظهوره ، هو الثالث من ولدی . والذی بعث محمدا صلی الله علیه وآله بالنبوة وخصنا بالإمامة ، إنه لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول الله ذلك الیوم حتی یخرج فیه ، فیملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت جورا وظلما ، وإن الله تبارك وتعالی لیصلح له أمره فی لیلة ، كما أصلح أمر كلیمه موسی علیه السلام إذ ذهب لیقتبس لأهله نارا فرجع وهو رسول نبی : ثم قال علیه السلام : أفضل أعمال شیعتنا انتظار الفرج "

 ای ابا قاسم " قائم ما همان مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است كه واجب است در زمان غیبتش انتظار وی را داشته باشند ، و در زمان ظهورش مورد اطاعت وفرمانبرداری قرار گیرد ، او سومین فرزند من است ، سوگند به كسی كه محمد ( صلی الله علیه وآله وسلم  ) را به نبوت برگزید وامامت را به ما اختصاص داد ، اگر از عمر دنیا جز یك روز بیشتر باقی نمانده باشد ، خداوند آنروز را به اندازه ای طولانی می كند تا قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن ظهور نماید ، و زمین را پس از آنكه از ظلم وستم پر شده باشد آكنده از عدل و داد می سازد ، خدای سبحان امر ظهور آن حضرت را یك شبه سرو سامان می بخشد چنانكه أمر موسی   (علیه السلام)كلیم خود را چنین كرد ، آنگاه كه برای بر گرفتن آتش برای خانواده اش رهسپار گردید وزمانی كه برگشت پیامبر و فرستاده خدا شده بود ، سپس امام ( علیه السلام ) فرمود : برترین اعمال شیعیان و پیروان ما انتظار فرج است " .
كمال الدین : جلد 2 صفحه  377 بخش 36 حدیث 1

]]>
خوشحال شدن انسان بعد از انجام کار خوب 2014-05-10T05:40:25+01:00 2014-05-10T05:40:25+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/180 محمدرضا غلامعلی خداوند جل جلاله در قرآن کریم سوره یونس آیه 58می فرماید:  قل بفضل اللّه و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیرٌ ممّا یجمعون؛ بگو به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند که از آنچه گردآوری کرده اند بهتر است.   مردی در حال نشاط و خوشحالى خدمت امام جواد علیه السلام رسید، حضرت فرمودند: چه خبر است كه این چنین مسرور و خوشحالى ؟آن مرد عرض كرد: فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و آله)! از پدر شما شنیدم كه مى فرمود: بهترین روز شادى انسان روزى است كه خداوند توفیق انجام كارهاى نیك و خیرات به او دهد و او را در ح

خداوند جل جلاله در قرآن کریم سوره یونس آیه 58می فرماید:

 قل بفضل اللّه و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیرٌ ممّا یجمعون؛ بگو به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند که از آنچه گردآوری کرده اند بهتر است.  

مردی در حال نشاط و خوشحالى خدمت امام جواد علیه السلام رسید، حضرت فرمودند: چه خبر است كه این چنین مسرور و خوشحالى ؟
آن مرد عرض كرد: فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و آله)! از پدر شما شنیدم كه مى فرمود: بهترین روز شادى انسان روزى است كه خداوند توفیق انجام كارهاى نیك و خیرات به او دهد و او را در حل مشكلات برادران دینى موفق بدارد. امروز نیازمندانى از جاهاى مختلف به من مراجعه كردند و به خواست خداوند گرفتاریهایشان حل شد و نیاز ده نفر از نیازمندان را برطرف كردم ، بدین جهت چنین حالت سروری به من دست داده است .
امام جواد علیه السلام فرمودند: به جانم سوگند! كه شایسته است چنین شاد و خوشحال باشى! به شرط این كه اعمالت را ضایع نكرده و نیز در آینده باطل نكنى .(1)
سپس امام علیه السلام فرمودند: «یا ایها الذین آمنوا لاتبطلوا صدقاتكم بالمن و الاذى»(2)
اى آنانكه ایمان آورده اید، اعمال نیك خود را با منت نهادن و اذیت كردن باطل نكنید.
  امـام بـاقـر (علیه السلام ) : از پـیـامـبـر خـدا (صلی الله علیه و آله وسلم ) دربـاره بـهـتـرین بندگان سؤال شد فرمود : بهترین بندگان كسانى هستند كه چون كار خوب كنند شادمان شوند وهرگاه بد كنند آمرزش طلبند. (3)

امام رضا(علیه السلام) می فرماید: الّذین اذا احسنوا استبشروا و اذا اساؤوا استغفروا و اذا اعطوا شکروا و اذا ابتلوا صبروا و اذا غضبوا عفوا؛

 بهترین بندگان کسانی هستند که هنگام انجام کار نیک خرسند، و هنگام ارتکاب عمل زشت از خداوند طلب بخشش کنند، و آنگاه که چیزی به آنان داده شود سپاسگزار بوده و زمانی که به مصیبتی دچار شوند صبر کنند، و در هنگام خشم عفو نمایند.(4)

توضیح: شخص عمل را خالص برای رضای خدا و پنهانی انجام می دهد

1-عمل او لو می رود و دیگران متوجه می شوند: او از این امر خوشحال می شود  و خوشحالی او برای منزلت یافتن در دل مردم می باشد تا او را مدح و تعظیم کنند و حاجتش را برآورند این امر ریایی می باشدو باعث بطلان عمل اوست.

2- عمل او لو می رود و دیگران متوجه می شوند:او از این امر خوشحال می شود و این شادی هیچ عیب و مفسده ای ندارد در روایت است که مردی به رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) عرض کرد: من عملم را پنهان می دارم و دوست ندارم که کسی از آن مطلع شود و اتفاقاً بر آن مطلع می گردند و من از این اطلاع خوشحال می شوم. فرمود: برای تو دو اجر است اجر پنهان داشتن و اجر آشکار شدن و از امام محمد باقر(علیه السلام ) سؤال شد که مردی عمل خیری انجام می دهد و چون کسی می بیند او خوشحال و شکفته خاطر می شود، فرمود: باکی نیست، هیچکس نیست مگر اینکه دوست دارد که خداوند کار خوب او را در میان مردم آشکار کند، حتی وقتی که آن را برای این مقصود انجام نداده باشد. درنتیجه عمل شخص صحیح است

3- هیچ کس نمی فهمید: با اینکه کسی عمل او را نمی بیند، اما خوشحالی او به سبب رضایت خداوند است. پس این خوشحالی نه ریاست و نه عجب و نه هیچ چیز دیگر، بلکه حالتی روحانی و معنوی است که پس از انجام عمل خیرخواهانه به انسان دست می دهد. درنتیجه عمل شخص صحیح است

(1) بحار الانوار: جلد 68، صفحه159.

(2) سوره بقره آیه 264.

(3) الكافی : 2/240/31 .

(4) عیون أخبار الرِّضا : 2/24/2 .

]]>
ای جانها به فدات حضرت هادی (سلام الله علیک) 2014-05-03T03:37:26+01:00 2014-05-03T03:37:26+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/178 محمدرضا غلامعلی «بریحه عباسی» گماشته دستگاه حکومتی و امام جماعت دو شهر مکه و مدینه بود. او از امام هادی علیه السلامنزد متوکل سخن چینی و سعایت کرد و برای او نگاشت: «اگر مکه و مدینه را می‏خواهی، علی بن محمد علیه السلام را از این دو شهر دور ساز؛ زیرا مردم را به سوی خود فرا خوانده و گروه بسیاری نیز به او گرایش یافته و از او پیروی می‏کنند.» در اثر سعایت‏های بریحه ، متوکل امام را از جوار پر فیض و ملکوتی رسول خداصلی الله عیله و آله وسلم تبعید کرد و ایشان را به سامرا فرستاد. در طول این مسیر، بریحه نیز با ایشان همرا

«بریحه عباسی» گماشته دستگاه حکومتی و امام جماعت دو شهر مکه و مدینه بود. او از امام هادی علیه السلامنزد متوکل سخن چینی و سعایت کرد و برای او نگاشت: «اگر مکه و مدینه را می‏خواهی، علی بن محمد علیه السلام را از این دو شهر دور ساز؛ زیرا مردم را به سوی خود فرا خوانده و گروه بسیاری نیز به او گرایش یافته و از او پیروی می‏کنند.»
در اثر سعایت‏های بریحه ، متوکل امام را از جوار پر فیض و ملکوتی رسول خداصلی الله عیله و آله وسلم
تبعید کرد و ایشان را به سامرا فرستاد. در طول این مسیر، بریحه نیز با ایشان همراه شد.
در بین راه رو به امام کرد و گفت: « تو خود بهتر می‏دانی که من عامل تبعید تو بودم. سوگندهای محکم و استوار خورده‏ام که چنانچه شکایت مرا نزد امیرالمؤمنین (متوکل) و یا حتی یکی از درباریان و فرزندان او کنی، تمامی درختانت را در مدینه به آتش کشم و خدمت‏کارانت را بکشم و چشمه‏ها و قنات‏های مزرعه‏ات را ویران سازم. بدان که در .«تصمیم خود مصمم خواهم بود امام علیه السلام
با چهره‏ای گشاده در پاسخ بریحه فرمود: «نزدیک‏ترین راه برای شکایت از تو، این بود که دیشب شکایت تو را به درگاه خدا عرضه کنم و من شکایتی را که نزد خدا کرده‏ام، نزد غیر خدا و پیش بندگانش عرضه نخواهم کرد.»
بریحه که رأفت و بردباری امام را در مقابل سعایت‏ها و موضع زشتی که در برابر امام گرفته بود دید، به دست و پای حضرت افتاد و با تضرع و زاری از امام درخواست بخشش کرد. امام نیز با بزرگواری تمام فرمود: «تو را بخشیدم!»
برگرفته از كتاب ویژگی‏های اخلاقی امام هادی علیه السلام ابوالفضل هادی منش

]]>
شادی ارواح طیبه شهدا صلوات 2014-05-01T05:00:14+01:00 2014-05-01T05:00:14+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/177 محمدرضا غلامعلی افسران - پنجمین یادواره شهادت سردار عاشورایی مهدی بیات.../

]]>
این الرجبیون؟ 2014-04-29T11:27:19+01:00 2014-04-29T11:27:19+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/176 محمدرضا غلامعلی الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب» یاد خداست که دلها را در ماجراهای طوفانی دنیا و زندگی حفظ میکند. یاد خدا را مغتنم بشمارید. ایام ماه رجب  نزدیک است. دعاهای ماه رجب یک دریائی از معرفت است. در دعا فقط این نیست که انسان دل را به خدا نزدیک میکند؛ این هست، فراگیری هم هست. در دعا هم تعلیم است، هم تزکیه هست.  این دعاهای مأثور از ائمه (علیهم‌السّلام) هم ذهن را روشن میکند، حقایقی را، معارفی را به ما می‌آموزد که در زندگی به آنها نیاز داریم، و هم دل را متوجه به خدا میکند. ذکر الهی را خیلی باید مغتنم الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب» یاد خداست که دلها را در ماجراهای طوفانی دنیا و زندگی حفظ میکند. یاد خدا را مغتنم بشمارید. ایام ماه رجب  نزدیک است. دعاهای ماه رجب یک دریائی از معرفت است. در دعا فقط این نیست که انسان دل را به خدا نزدیک میکند؛ این هست، فراگیری هم هست. در دعا هم تعلیم است، هم تزکیه هست.  این دعاهای مأثور از ائمه (علیهم‌السّلام) هم ذهن را روشن میکند، حقایقی را، معارفی را به ما می‌آموزد که در زندگی به آنها نیاز داریم، و هم دل را متوجه به خدا میکند. ذکر الهی را خیلی باید مغتنم بشمرید..مبادا یاد خدا از دلها برود. بخصوص به شما جوانهای عزیز در سراسر کشور و هر جا که هستید عرض میکنم: جوانها! این دلهای پاک را، این دلهای نورانی را، این دلهای نرم را مغتنم بشمرید؛ آنها را با یاد پروردگار سیراب کنید؛ آنها را از ذکر خدا لبریز کنید، که خدای متعال توجهاتش را و رحمتش را بر این ملت مستدام خواهد کرد

قسمتی از بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه 29/3/1388

]]>
در باره تبریک گفتن اول ربیع این روایت ..... 2014-01-05T07:12:31+01:00 2014-01-05T07:12:31+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/175 محمدرضا غلامعلی در باره تبریک گفتن اول ربیع این روایت هست  شاید مورد استفاده قرار بدین و ماروهم از دعای خیرتون بی بهره نکنید متن کامل حدیث بدین شریح است «عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَ

در باره تبریک گفتن اول ربیع این روایت هست  شاید مورد استفاده قرار بدین و ماروهم از دعای خیرتون بی بهره نکنید

متن کامل حدیث بدین شریح است

«عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ.

ابن عبّاس گوید: روزی پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وی بودند فرمود: نخستین شخصی که اکنون بر شما وارد شود مردی از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهی از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتی گردد، پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پی‏برد، و به باقی مانده اصحابش که نزد وی بودند فرمود؛ بزودی چند تن بر شما وارد می‏شوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههای رومی بسر می‏بریم؟ أبو ذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله فرمود: ای أبا ذرّ آن را می‏دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردی از اهل بهشت می‏باشی، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه‏ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگی خواهی نمود، و تنها خواهی مرد، و قومی که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانی که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.)))

پس همانطور که ملاحظه می کنید پیامبر(صلی اللَّه علیه و آله) در قالب این جمله خواستند به اصحاب بفرمایند که جناب ابوذر(علیه الرحمه) از اهل بهشت است. پس به اصطلاح علم حدیث؛ در این حدیث مورد مخصص است یا به عبارت دیگر این حدیث قضیة فی الواقعة است یا به عبارت دیگر از این حدیث نمی تواند الغای خصوصیت کرد. یعنی حدیث موردی است و قابلیت تعمیم ندارد. و نمی تواند الان مورد استناد قرار گیرد.

علاوه بر این بفرض هم که اینگونه نبود؛ پیامبر(صلی اللَّه علیه و آله) فرمودند بخروج آذار. آذار از ماههای رومی است و ماههای رومی نیز به لحاظ تعداد روزهای سال مانند سالهای شمسی و میلادی 365 روزه است. پس در هر سال هر ماه رومی با یکی از ماههای قمری مطابق می شود و اینگونه نیست که همیشه آذار با صفر مطابق باشد. در واقع ماه آذار از حدود یک هفته مانده به اول فروردین شروع می شود و تا یک هفته مانده به اردیبهشت ادامه دارد

کتاب شیخ صدوق(ره) یعنی معانی الأخبار صفحه 205 و علل الشرایع جلد1 صفحه 175

]]>
السلام علیک یا اباالحسن و رحمةالله و برکاته 2014-01-04T11:10:50+01:00 2014-01-04T11:10:50+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/174 محمدرضا غلامعلی دلم عجیب هوای کوی تورا دارد ای امام رئوف
دلم عجیب هوای کوی تورا دارد ای امام رئوف


]]>
سلام بر محرم 2013-11-06T07:40:01+01:00 2013-11-06T07:40:01+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/172 محمدرضا غلامعلی ]]> با دو رکعت نماز یک سال را ختم به خیر حساب کن 2013-11-04T03:52:01+01:00 2013-11-04T03:52:01+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/170 محمدرضا غلامعلی روز آخر ذی الحجه:آخرین روز سال عربها است،سیّد در كتاب»اقبال«براساس یك روایت ذكر كرده است‏ كه دو ركعت نماز بجا آورد،و در هر ركعت سوره«حمد»یك مرتبه و ده مرتبه قل هو اللّه احد و ده مرتبه ایة الكرسىّ را بخواند و پس از نماز بگوید: اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِی هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِی إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَیْكَ اللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِ

روز آخر ذی الحجه:

آخرین روز سال عربها است،سیّد در كتاب»اقبال«براساس یك روایت ذكر كرده است‏ كه دو ركعت نماز بجا آورد،و در هر ركعت سوره«حمد»یك مرتبه و ده مرتبه قل هو اللّه احد و ده مرتبه ایة الكرسىّ را بخواند و پس از نماز بگوید:
اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِی هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِی إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَیْكَ اللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یُقَرِّبُنِی إِلَیْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْكَ یَا كَرِیمُ
خدایا آنچه در این سال انجام دادم،از عملى كه مرا از آن نهى كردى،و به آن راضى نبودم،و من آن را فراموش كردم،ولى تو فراموشش ننمودى،و پس از گستاخى‏ام بر تو،مرا به توبه دعوت كردى،خدایا من از تو آمرزش مى‏خواهم،پس مرا بیامرز،و آنچه‏ انجام دادم از عملى كه به تو نزدیكم كند،از من قبول كن،و امیدم را از خودت قطع مكن اى كریم.
چون این را بگوید،شیطان‏ فریاد مى ‏زند:واى بر من،آنچه در این سال علیه او رنج بردم،همه را خراب كرد،و سالى كه گذشت براى او گواى مى‏دهد،كه‏ سالش را ختم به خیر نمود.

مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی ره اعمال آخر ماه ذی الحجه

]]>
عرفه فرصتی ناب برای آمرزش 2013-10-15T08:05:34+01:00 2013-10-15T08:05:34+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/165 محمدرضا غلامعلی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: اِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ أَلا فَتَعَرّضُوا لَها؛ همانا در طول عمر شما، نسیم های الهی وزیدن می گیرد، پس بیدار باشید و خود را در معرض این نسیم ها قرار دهید. بحارالانوار،جلد7، صفحه221 قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، صفحه 1086)     «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی كه فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استف

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: اِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ أَلا فَتَعَرّضُوا لَها؛ همانا در طول عمر شما، نسیم های الهی وزیدن می گیرد، پس بیدار باشید و خود را در معرض این نسیم ها قرار دهید. بحارالانوار،جلد7، صفحه221

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، صفحه 1086)

 

  «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی كه فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده كنید».

روز عرفه و از اعیاد بزرگ است،گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزى است كه خدا بندگانش را به عبادت و طاعت‏ خویش دعوت كرده و سفره‏هاى جود و احسانش را براى آنان گسترده،و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر،و رانده‏تر و خشمناك‏تر از روزهاى دیگر است،و روایت شده كه حضرت زین العابدین علیه السّلام در روز عرفه صداى سائلى را شنید كه از مردم درخواست‏ كمك مى‏كرد،به او فرمود:واى بر تو،آیا در این روز از غیر خدا درخواست مى‏كنى؟!و حال آنكه براى بچه‏هاى در رحم،در این روز امید مى‏رود،كه فضل خدا شامل حالشان گردد،و سعادتمند شوند

رهبر معظم انقلاب حفظه الله فرمودند :روزعرفه  روز دعا و ذكر و تضرع و راز و نیاز است؛ به خصوص شما جوان‌ها قدر این روزهاى بزرگ و این ساعات باارزش را بدانید. همین رابطه‌ با خداست كه سینه‌ها و دل‌ها را منشرح مى‌كند؛ راه را براى انسان باز مى‌كند؛ عزم و اخلاص به انسان مى‌دهد؛ به كارها بركت مى‌بخشد؛ توفیق الهى را بر سر انسان سایه‌گستر مى‌كند و نتیجه‌ آن، پیشرفت در خط اصیل ارزش‌هاى اسلامى است. این روزها و این ساعات باارزش را هرگز از دست ندهید

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم : ما مِن یَومٍ أكثَرَ أن یُعتِقَ اللّه‏ُ فِیهِ عَبدَا مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَةَ ؛ خداوند در هیچ روزى به اندازه روز عرفه ، بندگان را از آتش دوزخ نمى‏رهاند.. صحیح مسلم ، جلد 4 ، صفحه 107 .

امام صادق علیه ‏السلام : تَخَیَّر لِنَفسِكَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (یَومَ عَرَفَة) یَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ ؛ :هر چه مى‏خواهى براى خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه] روز دعا و درخواست است .التهذیب الأحكام ، جلد 5 ، صفحه 182 .

قال الإمامُ الصّادقُ علیه السلام:

مَن لَم یُغفَر لَهُ فی شهرِ رمضانَ لَم یُغفَر لَهُ إلی مِثلِهِ مِن قابِلٍ الّا أن یَشهَدَ عَرَفَةَ

كسى كه در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نگردد، مگر آن كه در عرفه حاضر شود. میزان الحكمه، روایت 7461

]]>
والفجر و لیال عشر... 2013-10-09T13:23:40+01:00 2013-10-09T13:23:40+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/164 محمدرضا غلامعلی ]]> شب و روز دحو الارض ..... 2013-09-30T11:24:26+01:00 2013-09-30T11:24:26+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/163 محمدرضا غلامعلی شب بیست‏ وپنجم ماه ذی القعده :شب دحو الارض است،یعنى پهن شدن زمین از زیر كعبه به روى آب،و از شبهاى بسیار شریف‏ است كه رحمت خدا در آن نازل مى‏شود،و قیام به عبادت د رآن اجر بسیار دارد،از حسن بن على وشّاء روایت شده‏ كه گفته:من كودك بودم كه با پدرم در شب بیست‏ وپنجم ماه ذی القعده،در خدمت حضرت رضا علیه السّلام شام خوردیم،حضرت فرمود امشب حضرت ابراهیم و حضرت عیسى علیهما السلام متولّد شده‏ اند،و زمین از زیر كعبه پهن شده،پس هركه روزش را روزه بدارد،چنان است‏ كه شصت ماه روزه داشته باشد،و در روای

شب بیست‏ وپنجم ماه ذی القعده :شب دحو الارض است،یعنى پهن شدن زمین از زیر كعبه به روى آب،و از شبهاى بسیار شریف‏ است كه رحمت خدا در آن نازل مى‏شود،و قیام به عبادت د رآن اجر بسیار دارد،

از حسن بن على وشّاء روایت شده‏ كه گفته:من كودك بودم كه با پدرم در شب بیست‏ وپنجم ماه ذی القعده،در خدمت حضرت رضا علیه السّلام شام خوردیم،حضرت فرمود امشب حضرت ابراهیم و حضرت عیسى علیهما السلام متولّد شده‏ اند،و زمین از زیر كعبه پهن شده،پس هركه روزش را روزه بدارد،چنان است‏ كه شصت ماه روزه داشته باشد،و در روایت دیگر است كه فرمود:در این روز حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)قیام خواهد كرد.

روز بیست‏ وپنجم:روز دحو الارض است،یكى از آن چهار روزى است،كه در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است،

و در روایتى آمده:كه روزه این روز همانند روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر آمده كه كفاره هفتاد سال است،و هركه‏ این روز را روزه بدارد،و شب را به عبادت به سر آورد،براى او عبادت صد سال نوشته شود و براى روزه‏دار این روز، كه هرچه در میان زمین و آسمان است استغفار كند،و این روزى است كه رحمت خدا در آن منتشر شده،و براى عبادت و اجتماع به ذكر خدا در این روز اجر بسیارى است

زیارت امام رضا علیه السّلام‏ در این روز افضل اعمال مستحبّ،و مؤكّدترین آداب مى ‏باشد

برای مطالعه اعمال بهمفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی رحمت الله علیه مراجعه نمایید

]]>
3 روایت مخصوص امروز 2013-09-28T12:36:20+01:00 2013-09-28T12:36:20+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/161 محمدرضا غلامعلی كَتَبَ الامام الرّضا  علیه السلام: أبْلِغْ شیعَتی: إنَّ زِیارَتی تَعْدِلُ عِنْدَاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ألْفَ حَجَّة، فَقُلْتُ لاِبی جَعْفَر علیه السلام: ألْفُ حَجَّة؟! قالَ: إی وَاللهُ، وَ ألْفُ ألْفِ حَجَّة، لِمَنْ زارَهُ عارِفاً بِحَقِّهِ. مستدرك الوسائل، جلد 10، صفحه 359، حدیث 2 امام رضا علیه السلام به یكی از دوستانشان نوشتند : به دیگر دوستان و علاقمندان ما بگو: ثواب زیارت من معادل است با یك هزار حجّ. راوی گوید: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: هزار حجّ برای ثواب زیار

كَتَبَ الامام الرّضا  علیه السلام: أبْلِغْ شیعَتی: إنَّ زِیارَتی تَعْدِلُ عِنْدَاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ألْفَ حَجَّة، فَقُلْتُ لاِبی جَعْفَر علیه السلام: ألْفُ حَجَّة؟! قالَ: إی وَاللهُ، وَ ألْفُ ألْفِ حَجَّة، لِمَنْ زارَهُ عارِفاً بِحَقِّهِ.

مستدرك الوسائل، جلد 10، صفحه 359، حدیث 2

امام رضا علیه السلام به یكی از دوستانشان نوشتند : به دیگر دوستان و علاقمندان ما بگو: ثواب زیارت من معادل است با یك هزار حجّ. راوی گوید: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: هزار حجّ برای ثواب زیارت پدرت می باشد؟! فرمود: بلی، هر كه پدرم را با معرفت در حقّش زیارت نماید، هزار هزار (یعنی یك میلیون ) حجّ ثواب زیارتش می باشد

قال الامام الرّضا  علیه السلام  : شیعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لاِعْدائِنا، فَمَنْ لَمْ یَكُنْ كَذلِكَ فَلَیْسَ مِنّا.

جامع أحادیث الشّیعة، جلد 1، صفحه 171، حدیث 234

امام رضا علیه السلام  فرمود: شیعیان ما كسانی هستند كه تسلیم امر و نهی ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگی ( در عمل و گفتار ) خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر كه چنین نباشد از ما نیست.

قال الامام الرّضا  علیه السلام  : عَلَیْكُمْ بِسِلاحِ الاْنْبیاءِ، فَقیلَ لَهُ: وَ ما سِلاحُ الاْنْبِیاءِ؟ یَا ابْنَ رَسُولِ الله! فَقالَ  علیه السلام: الدُّعاءُ.

بصائرالدّرجات، جزء 6، صفحه 308

امام رضا علیه السلام  فرمود: بر شما باد به كارگیری سلاح پیامبران، به حضرت گفته شد: سلاح پیغمبران(علیهم السلام)چیست؟ حضرت فرمودند دعا

 

]]>
از تنبلی بپرهیز... 2013-09-24T13:37:41+01:00 2013-09-24T13:37:41+01:00 tag:http://aminalah.mihanblog.com/post/160 محمدرضا غلامعلی امام صادق علیه السلام  ایّاكَ وَ خَصْلَتَینِ: اَلضَّجَرَ وَ الْكَسَلَ، فَاِنَّكَ اِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تَصْبِرْ عَلى حَقٍّ وَ اِنْ كَسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ حَقّا  از دو خصلت بپرهیز: بى‏ حوصلگى و تنبلى، زیرا اگر كم‏ حوصله باشى بر حق شكیبایى نكنى و اگر سست و تنبل باشى حقّى را ادا نكنى.امالى شیخ صدوق، صفحه636

امام صادق علیه السلام 

ایّاكَ وَ خَصْلَتَینِ: اَلضَّجَرَ وَ الْكَسَلَ، فَاِنَّكَ اِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تَصْبِرْ عَلى حَقٍّ وَ اِنْ كَسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ حَقّا 

از دو خصلت بپرهیز:

بى‏ حوصلگى و تنبلى، زیرا اگر كم‏ حوصله باشى بر حق شكیبایى نكنى

و اگر سست و تنبل باشى حقّى را ادا نكنى.

امالى شیخ صدوق، صفحه636


]]>